Kia Nieuws Blogs
Blijf altijd op de hoogte


KIA’s nieuwe soundtrack voor de 21e eeuw

Een van de unieke kenmerken van elektrische voertuigen – vaak genoemd door iedereen die er voor het eerst in rijdt – is de stilte.

In een elektrische auto vervangen een accu en motor de benzine- en dieselmotoren die de weg vormen voor elke wandeling in de stad. Motoren maken tijdens elke minuut van elke rit honderden kleine explosies, die samensmelten en combineren tot een generieke achtergrondsound, of een eindeloos gebrul, afhankelijk van uw nabijheid tot de weg.
Bij een elektrische auto hoor je alleen het gedempte, hoogfrequente gefluit van een motor en het contact tussen banden en de weg.

Maar deze stilte is een tweesnijdend zwaard. Elektrische auto’s zijn niet alleen stil in de auto, maar ook stil aan de buitenkant, waardoor het voor mensen in de buurt moeilijker wordt om ze te horen naderen.

Gezien het steeds toenemende aantal hybride en elektrische voertuigen op onze wegen, is het risico voor voetgangers, fietsers en kwetsbare groepen in de loop van de jaren exponentieel toegenomen“, zegt Rajus Augustine, Senior Director Product Strategy & Planning, Car Audio bij HARMAN.
De audio-autoriteit heeft haar HALOsonic-oplossingen voor geluidsbeheer wereldwijd ingezet bij autofabrikanten, waarbij hun elektrische en hybride auto’s zijn uitgerust met waarschuwingssystemen voor voetgangers.

NIEUWE REGELS

Motoren bieden subliminale akoestische signalen aan voetgangers en andere weggebruikers‘, zegt Augustine. “Versnelling, vertraging, schakelen of nabijheid – al deze facetten produceren een geluid voor het ‘oor’ om te registreren, en mensen reageren dienovereenkomstig. Door dat geluid weg te nemen, lopen mensen risico. ”

Dit probleem is niet ontsnapt aan wetgevers die verantwoordelijk zijn voor het vaststellen van regels en voorschriften die de verkeersveiligheid waarborgen. En met de verwachte toename van het aantal elektrische auto’s op de Europese wegen, moesten de regels worden aangepast.

In juli 2019 heeft de EU nieuwe voorschriften ingevoerd die de geluidsniveaus regelen die alle vierwielige voertuigen moeten produceren. Nauwelijks een probleem voor een voertuig met interne verbranding, maar voor elektrische en hybride voertuigen betekent dit de montage van een nieuw Acoustic Vehicle Alert System (AVAS), dat voetgangers waarschuwt voor een elektrische auto in de buurt.

“AVAS is een vorm van actief geluidsbeheer”, legt Augustine uit. “Het maakt gebruik van verborgen luidsprekers aan de voor- en achterkant van de auto om de akoestische signalen te creëren, waardoor het voor voetgangers gemakkelijker wordt om het aan te horen komen. Het is een effectieve manier om voetgangers bewust te maken van een naderend elektrisch voertuig, vooral in lawaaierige stedelijke omgevingen. ”

AVAS-technologieën zoals HARMAN’s HALO sonic externe elektronische geluidssynthese (eESS) gebruiken snelheids- en gaspedaalpositiesensoren om het volume en de karakteristieken van het geluid te bepalen dat door een elektrisch voertuig wordt geproduceerd, waardoor voetgangers die de weg oversteken of een fietser die van rijstrook verandert, effectief worden gewaarschuwd.

De nieuwe EU-verordening bepaalt dat AVAS moet worden geactiveerd voor voertuigsnelheden tot 20 km / u, met een minimum geluidsniveau van 56 decibel – equivalent aan het geluid dat wordt geproduceerd door een elektrische tandenborstel. Daarom is het niet per se te hard om lawaai te maken dat het voor voetgangers ongemakkelijk maakt.

HET GELUID VAN SCI-FI

Hoewel nieuwe wetten het niveau van synthetisch geluid regelen dat elektrische voertuigen moeten creëren, specificeren ze niet echt welk geluid ze daadwerkelijk moeten produceren, waardoor het prikkelende vooruitzicht ontstaat om het geluidslandschap van onze wegen opnieuw te definiëren.

We zijn allemaal vertrouwd geraakt met het zachte gezoem van een stationair draaiende motor  En met elektrische voertuigen en de productie van synthetisch geluid is er gelegenheid voor iets anders.
Autofabrikanten kunnen hun auto een unieke geluidssignatuur geven, afhankelijk van wat hun klanten leuk vinden en wat het beste bij hun automerk past. Ze kunnen het geluid van een sportieve motor nabootsen of een moderner ruimteschip of een droneachtig geluid introduceren voor hun elektrische voertuigen ”, zegt Augustine.

We naderen het punt waarop elementen van sciencefiction werkelijkheid worden. Of toekomstige elektrische auto’s nu het geluid van een V8-motor nabootsen, ruimtevaartuigen van een sci-fi-film of zelfs een orkestraal muziekstuk, geluidstechnici van voertuigen hebben voor het eerst de kans om hun auto’s een uniek nieuw geluid te geven.
De AVAS-technologie is ontworpen om de veiligheid van voetgangers te verbeteren, maar kan tegelijkertijd onze stedelijke soundscapes meer diepte en variatie geven.

Bron: Kia Motors Europe

Terug naar overzicht
Kooijman Autogroep