Kia Nieuws Blogs
Blijf altijd op de hoogte


Kia Rio maakt hoge verwachtingen waar

Kia Rio test: Rio schudt Polo-segment op

Tijdens de Autoweek wordt de Kia Rio test uitgevoerd en komt de nieuwe Kia Rio als winnaar uit de test en laat de Citroën C3 en VW Polo achter zich.

‘’ Ooit waren heel luxe compacte auto’s een trend die in Parijs was ontstaan. Parijzenaren waren immers verwende mensen met een verfijnde smaak en een overvloed aan alles, behalve parkeerruimte. Renault kwam met de Baccara’s en Peugeot had de Roland Garros-versies; dat zijn precies de auto’s waar het trio van vandaag aan doet denken.

Alle drie zijn ze uitzonderlijk rijk en compleet uitgerust.
Toch is dat in dit geval tegen wil en dank, want de aanleiding van deze confrontatie is de komst van de nieuwe Kia Rio naar ons land. Kia’s nieuwe troef  in het kwantitatief belangrijkste segment vraagt om een vergelijking met de concurrentie.

En of je dat nu leuk vindt of niet, de Volkswagen Polo is nog steeds de maatstaf in deze contreien. Daarom laten we ons niet afschrikken door het gegeven dat de opvolger van deze auto al komende herfst zijn publieksdebuut maakt op de beursvloer van Frankfurt. En voor een vleugje Franse flair doen we een greep in onze duurtestal, waar sinds kort een  Citroën C3 een plekje aan de ruif heeft bemachtigd.

Uitgeschoten

De Rio waarmee Kia in ons land de grote getallen denkt te gaan doen, is de 1.0 T-GDI met 100 pk. Voor deze Kia Rio test kon de importeur echter alleen de 120 pk-variant ter beschikking stellen. Daardoor is de motor op papier wat overbemeten ten opzichte van de concurrenten hier.Ook de Executive Line staat ver af van de Rio’s zoals we die straks in het dagelijkse verkeer zullen zien, maar dat vertekent het beeld hier niet zo erg, aangezien ook Volkswagen en Citroën nogal zijn uitgeschoten bij het aanvinken van opties en pakketten.

Ontworpen door topontwerper Gregory Guillaume

Maar goed, de Rio. De vierde generatie is op het eerste oog vooral een doorontwikkeling van het vorige model. Toen we ontwerper Gregory Guillaume daar tijdens de introductie naar vroegen, legde hij uit dat Kia het gezien het succes van het afzwaaiende model verstandiger achtte om de overgang niet zo groot te maken als bij eerdere modelwissels. Het gevolg is dat de Rio de kenmerkende modeverschijnselen ontbeert, zoals een ‘zwevend’ dak en een uit twee delen bestaande C-stijl. Dat maakt hem iets minder ‘hip’ om te zien, maar wellicht ook tijdlozer en dus houdbaarder; de tijd zal het leren.Wel valt meteen op dat de achtersteven verticaler staat. Dat is bedoeld om hem meer binnenruimte te geven en betaalt zich terug in de kofferruimte, die met 325 liter bij de top van dit segment zit. Die ruimte is toegankelijk door middel van een royale opening en onder de vloer zit een vak. Wanneer je de leuning van de achterbank (in twee ongelijke delen) neer klapt, ontstaat een bijna vlakke laadvloer.

De nieuwe Rio is niet alleen langer en breder dan zijn voorganger, de wielbasis is ook iets groter. Die winst is aan de ruimte op de achterbank doorbrekend. Tijdens de Kia Rio test is het resultaat meteen duidelijk zodra je gaat zitten.De hoofdruimte is goed, de beenruimte zelfs erg goed voor deze klasse. Opvallend is dat de Rio voor de achter passagiers een eigen usb-aansluiting heeft; Kia heeft door dat kinderen in 2017 liever met hun apparaten bezig zijn dan met de wereld om zich heen.

kofferbak Kia Rio

Kofferruimte zit dik boven het gemiddelde.

Bijzonder trots

Anders dan de koets lijkt het dashboard van de Rio in niets meer op dat van zijn voorganger. Het stuur heeft een klein, rond hart dat sportief oogt en ook zo aanvoelt dankzij het dikke profiel. Het scherm van het infotainment staat half zwevend op het dashboard, een stijlelement waar Kia bijzonder trots op zegt te zijn. Leuk gedaan zijn de knoppen van de klimaatregeling, die als het ware aan de middenconsole hangen. De connectiviteit is met aansluiting voor 12V, aus en usb voorin prima voor elkaar.

Meer ruimte in de Kia Rio


De audio klinkt goed; dat hoorde we in het verleden wel eens anders in Koreaanse auto’s. De zitpositie kan lekker laag worden ingesteld en de stoelen voelen prettig aan, hoewel de zitting langer had mogen zijn. Anders dan bij de voorganger zijn de voorste zijruiten bij de nieuwe Rio uit één geheel.  Dat komt het zicht rond de A-stijl ten goede. De Rio heeft bovendien lekker veel bakjes voor losse spullen. ‘’

De Kia Rio heeft een uitgebreide bediening op het stuur en de knoppen van de airco zijn creatief vormgegeven.

Oordeel

1 Kia Rio                       2 Citroën C3             3 VW Polo
31 1/2  punten                30 1/2 punten            29 punten

‘’ We hadden vanaf de eerste kennismaking hoge verwachtingen van de nieuwe Kia Rio test en die maakt hij in deze eerste vergelijkende test waar. De kwaliteiten waaraan hij zijn eerste plek heeft verdiend, zijn met name het voor deze klasse riante ruimteaanbod en het verrassend prettige onderstel. Minder sterk zijn de wat anonieme, behoudende uitstraling in een segment waarin de meeste concurrenten juist gewaagd design vertonen. Zoals de Citroën C3, die ongetwijfeld op menig ontwerpopleiding als voorbeeld zal worden genoemd. En dan zijn prachtige interieur: uit de kunst. Jammer dat het onderstel wat teleurstelt.

De Polo, ten slotte, is nog steeds een auto om tegenop te kijken en rijdt heerlijk. Toch is hij links en rechts door de concurrentie ingehaald, onder meer op het gebied van ruimte gebruik, nieuwe hulpsystemen en uiterlijk. Knap dat hij nog steeds zo waardevast is. ‘’

Lees hier het hele artikel
Terug naar overzicht