Nieuws Blogs
Blijf altijd op de hoogte


VIANEN – Met een beetje geluk komt er over een jaar niet alleen benzine en diesel, maar ook waterstof uit de pompen bij het tankstation van Gert Kooijman in Vianen. De provincie, gemeente en hijzelf tekenden vanochtend het waterstofconvenant. “We moeten ons als de wiedeweer gaan realiseren dat we groener moeten gaan rijden.”

Het is een flinke investering, geeft Kooijman toe. Een grove twee miljoen gaat zo’n nieuw waterstoftankstation kosten. Maar die investering heeft hij er graag voor over. “Het is eigenlijk vrij simpel: we willen gewoon meer voor het klimaat doen. En in onze auto-business is dit in onze ogen de groenste manier van vernieuwen.”

Wat kost een volle tank?

De vergunning is al uitgezet voor de komst van dit waterstoftankstation, op het bedrijventerrein in Vianen. Wat een volle tank kost? “Een eurootje of vijftig”, schat Kooijman. “Dus dat is een stuk beter dan bijvoorbeeld benzine. Al moeten mensen natuurlijk wel investeren in een auto die op waterstof rijdt.”

Het wemelt nog niet van de waterstoftankstations in Nederland. Ze zijn zelfs nog op een hand te tellen. Toch durft Kooijman het aan zo’n station te openen. Met veel bedrijven uit de regio heeft hij al contact gehad. “Denk aan bedrijven met grote wagenparken. Als die de omslag naar waterstof maken… Ja, dat heeft wel impact. Dan kan niet alleen mijn station draaien, maar gaat er ook een grote duim omhoog naar het klimaat.”

Wat is waterstof?

Maar wat is waterstof eigenlijk? Erwin Jongh, van Toyota Nederland, legt het uit. “Het zit overal om je heen. Waar je kijkt is dat geur- en kleurloze gas dat waterstof heet. Het is geen bron van energie van zichzelf, maar het kan het wel ontzettend goed opslaan. En dat is dan weer super handig voor auto’s. Met groene opgewekte stroom kan water – even heel plat gezegd – omgezet worden in waterstof. En dat kan dan ook nog eens volledig CO2-vrij.”

Wethouder Huib Zevenhuizen (Vijfheerenlanden) zette met een grote lach zijn handtekening onder het waterstofconvenant. De partijen die dit convenant tekenen – dat zijn er inmiddels al veel – spreken de ambitie uit om het gebruik van groene waterstof in de provincie Utrecht te stimuleren. “Heel belangrijk”, aldus Zevenhuizen. “Want het is een enorme uitdaging om van CO2 af te komen. In onze gemeente zitten er veel mensen in de transportsector. Als we die kunnen aanmoedigen om over te stappen op deze groene vorm, betekent dat een hoop.”

 

SRC Regio nieuws – Samenwerking SRC en RTV Utrecht I Roos van Bijnen

Terug naar overzicht
Kooijman Autogroep