Toyota Nieuws Blogs
Blijf altijd op de hoogte


Realistischer berekening van CO2-uitstoot zorgt voor hogere aanschafprijs

Sinds 1 september toont de laboratoriumtest WLTP aan dat veel auto’s een hoger brandstofverbruik kennen dan tot voor kort werd gecommuniceerd. Dit heeft gevolgen voor de aanschafprijs van nieuwe auto’s. De CO2-uitstoot van auto’s is via de Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen (BPM) immers bepalend voor de aankoopprijs. Toyota is uniek in de markt omdat zij haar prijzen nauwelijks zal hoeven verhogen.

Tot voor kort benaderde het benoemde brandstofverbruik van auto’s zelden of nooit de werkelijkheid. Een auto die 1 op 25 zou rijden, haalt in de praktijk misschien hooguit 1 op 16. Aan deze misleiding wil de overheid een einde maken, om consumenten te beschermen. Daarom is met ingang van 1 september een nieuwe testmethode in gebruik: de WLTP-test. WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. De testomstandigheden van deze laboratoriumtest zijn zwaarder en meer op de praktijk gericht dan de NEDC emissietest, die tot voor kort de standaard was. ‘Gevolg is dat veel auto’s een hogere CO2-uitstoot blijken te hebben dan aanvankelijk werd aangenomen’, aldus Gert Kooijman, eigenaar van de Kooijman Autogroep. ‘En hoe hoger het brandstofverbruik ofwel de CO2-uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag. Dit heeft op korte termijn gevolgen voor de prijs van auto’s. Bij nieuwe auto’s is het BPM-bedrag namelijk in de aanschafprijs verwerkt.’ Toyota is uniek in de markt omdat zij haar prijzen nauwelijks zal hoeven verhogen. ‘Dat heeft te maken met het feit dat tachtig procent van alle Toyota’s die we verkopen hybride is’, vertelt Kooijman. ‘Hybrides hebben van zichzelf al een lage CO2-uitstoot. Bovendien levert Toyota sowieso zeer schone, zuinige motoren. Toyota is dus, helemaal nu met de lagere prijs ten opzichte van de concurrentie, een uitstekende keuze.’

‘Het zou wel héél vreemd zijn als wij met ons aanbod nee moeten verkopen’

Nieuwste Toyota AYGO

Net voor de zomer is de nieuwe Toyota AYGO op de markt gekomen. ‘Met zijn Euro 6c-motor is dit model volledig WLTP-proof’, toont Kooijman. ‘Hoewel bij automaten de CO2-uitstoot vaak hoger is dan bij handgeschakelde auto’s, is dit bij Toyota niet het geval. Een automaat heeft bij ons dus slechts een geringe meerprijs.’ Kooijman Autogroep heeft de nieuwste AYGO, een sportief model dat ideaal is voor gebruik in de stad of voor zakelijke dienstverlening, al vanaf 180 euro per maand in de operational lease. ‘En het mooie is: bij ons mag je de meeste modellen na een jaar leasen kosteloos weer inleveren’, aldus Kooijman. ‘Handig voor mensen met een tijdelijk dienstverband. Wij noemen dat Flex Leasing. En of je nou een kleine of een grote auto nodig hebt: bij Kooijman Autogroep ben je altijd aan het goede adres. Het zou wel héél vreemd zijn als wij met ons aanbod nee moeten verkopen.’

Terug naar overzicht