In augustus 2024 berichtte het AD over een opvallende trend in de autoverkoop: hybride voertuigen maken een comeback terwijl de vraag naar volledig elektrische voertuigen stagneert. Dit zou wel eens kunnen betekenen dat Toyota, bekend als pionier in hybride technologie, het bij het rechte eind heeft.
Na jaren van promotie voor elektrische voertuigen lijkt de vraag in Europa af te nemen. In Duitsland, waar subsidies voor elektrische voertuigen zijn afgeschaft, is de verkoop van EV’s dramatisch gedaald. Ook in Nederland stagneert het marktaandeel van elektrische voertuigen, ondanks dat bijna een op de drie nieuwe auto’s elektrisch is.
Hybride voertuigen, die zowel een verbrandingsmotor als een elektrische aandrijving combineren, worden nu steeds aantrekkelijker. Ze bieden de voordelen van elektrisch rijden in stedelijke gebieden en hebben de mogelijkheid om lange ritten te maken zonder opladen. De nieuwe VW Golf eHybrid, bijvoorbeeld, kan tot 142 kilometer elektrisch rijden, wat ideaal is voor dagelijkse ritten.
Toyota, een pionier in hybride technologie met modellen zoals de Prius, blijft geloven in de hybride auto als een belangrijke speler in de toekomstige mobiliteit. Akio Toyoda, bestuursvoorzitter van Toyota, merkte op: “Ik denk dat brandstofauto's zeker zullen blijven bestaan.” Hij wijst erop dat er wereldwijd veel gebieden zonder toegang tot elektriciteitsnetwerken zijn, wat de toekomstige dominantie van volledig elektrische voertuigen in twijfel trekt.
De stijgende populariteit van hybrides is ook een reactie op de strengere milieu-eisen in Europa. Autofabrikanten gebruiken hybrides om te voldoen aan emissie-eisen zonder volledig over te schakelen op elektrische voertuigen. Toyota zag afgelopen jaar zelfs een stijging van een derde in de verkoop van hybrides wereldwijd.
Bron: AD.NL , https://www.ad.nl/auto/hybride-maakt-comeback-ten-koste-van-de-elektrische-auto~a9dee651/