Terugroepacties / Recalls Toyota
Maximaal vertrouwen geven aan de klant. Toyota behaalt continu topposities in onderzoeken naar kwaliteit en betrouwbaarheid, uitgevoerd door onafhankelijke partijen zoals TÜV, ADAC/ANWB en JD Power. Ook werd Toyota hierbij geprezen voor de constructieve en transparante opstelling tijdens terugroepacties. Terugroepacties komen met regelmaat voor.
Bij ons en ook bij andere merken.
Een ding is zeker: wij laten onze klanten niet in de kou staan en zullen altijd voor hem of haar klaarstaan. Klanten zullen uiteraard altijd vragen houden over terugroepacties. Een aantal vragen met de antwoorden hebben we voor uw gemak op een rij gezet.
Vraag & Antwoord terugroepacties Toyota
Q1. Waarom wordt er besloten tot een terugroepactie?
A1. Veiligheid van al onze modellen heeft onze absolute prioriteit. Daaraan doen we geen concessies, ongeacht de leeftijd van de auto. Zo hebben we meermaals modellen teruggeroepen die ouder zijn dan 15 jaar. Wanneer we constateren dat een onderdeel niet voldoet aan onze strenge kwaliteits- en veiligheidsnormen, ondernemen we actie.
Q2. Hoe weet men of er een terugroepactie moet komen?
A2.We houden reparaties overal ter wereld scherp in de gaten. We analyseren patronen en voeren vervolgens verbeteringen door als de veiligheid dat verlangt. Ook wanneer een model al lang niet meer nieuw leverbaar is.
Q3. Waarom is Toyota relatief vaak in de media met terugroepacties?
A3. We constateren sinds 2010 veel media-aandacht voor terugroepacties van Toyota. Sindsdien ligt Toyota in de VS onder een vergrootglas. Hoge bomen vangen immers veel wind. Het is onze ervaring dat de Nederlandse pers snel recall informatie overneemt uit Amerikaanse media.
Q4. Waarom zijn er vaak veel Toyota's betrokken bij een terugroepactie?
A4. Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld en bouwt circa 10 miljoen auto’s per jaar. Daarnaast worden onderdelen vaak in verschillende modellen toegepast. De wet van de grote getallen bepaalt dan dat bij een terugroepactie automatisch relatief veel auto’s betrokken kunnen zijn.
Q5. Zijn de kwaliteitsnormen van Toyota anders dan die van andere merken?
A5. Wij als Toyota leggen de lat extreem hoog. Dit vernemen we keer op keer van toeleveranciers waarmee we samenwerken.
Q6. Waarom moet één specifiek Toyota model vaker terug voor een terugroepactie?
A6. Dit berust op louter toeval.
Q7: Wat gaat Toyota doen?
A7: Eigenaren van de betrokken voertuigen worden op de hoogte gebracht met een brief per post. Hier kan echter wel wat tijd overheen gaan. Een terugroepactie begint met een aankondiging. Daarna wordt de onderdelenvoorziening en het logistieke proces voorbereid. Ook worden onze monteurs geïnstrueerd met technische instructies en eventueel getraind om de terugroepactie uit te voeren. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer worden alle betrokken chassisnummers en eigenaren gekoppeld, waarna de brieven worden verstuurd.
Toyota terugroepactie check
Via de terugroepactie checker kunt u makkelijk en snel controleren of uw Toyota in aanmerking komt voor een recall - terugroepactie van onze fabrikant. Om te checken of uw Toyota in aanmerking komt dient u het Vinnummer in te geven
Vin nummer (voertuigenidentificatienummer)
Houd uw Vinummer bij de hand, deze vindt u op uw kentekenbewijs of in de auto.
Het voertuigidentificatienummer voorheen chassisnummer bestaat uit een code van 17 cijfers