Elektrisch rijden is al lang geen toekomstvisie meer – het is de realiteit van vandaag. Maar wat als je elektrische auto méér kan dan alleen rijden? Wat als je auto ook stroom terug kan geven aan je huis of zelfs aan het energienet? Dat is precies wat bidirectioneel laden mogelijk maakt. En Kia is een van de voorlopers in deze slimme ontwikkeling. In deze blog leggen we je op een begrijpelijke en inspirerende manier uit wat het is, hoe het werkt, welke Kia’s hiervoor geschikt zijn én wat jij er als bestuurder aan hebt.
Wat is bidirectioneel laden en hoe werkt het?
In deze nieuwsblog lees je alles over bidirectioneel laden. Hoe werkt het? Welke auto's kunnen het al? En wat levert het jou op?
Slim omgaan met energie: bidirectioneel laden met jouw Kia

Wat is bidirectioneel laden – en wat heb je eraan?
Bij een reguliere elektrische auto laadt de accu op door stroom uit het net te trekken. Maar bij bidirectioneel laden gaat dat proces twee kanten op. Je laadt je auto op, én je kunt die stroom later ook weer teruggeven. Bijvoorbeeld aan je huis (Vehicle-to-Home, V2H) of zelfs aan het elektriciteitsnet (Vehicle-to-Grid, V2G).
Dat klinkt misschien wat futuristisch, maar het principe is verrassend eenvoudig: je auto wordt een mobiele batterij die je kunt inzetten op het moment dat jij het nodig hebt. Bijvoorbeeld:
Je laadt je Kia overdag op via zonnepanelen. ’s Avonds gebruik je die stroom om je huis te verlichten of je was te draaien.
Tijdens een stroomstoring kan je auto als noodvoorziening stroom leveren aan je woning.
Of je helpt het energienet balanceren door op piekmomenten terug te leveren aan het net (als je energieleverancier dat ondersteunt).
Zo wordt jouw Kia meer dan een vervoersmiddel: het wordt een actief onderdeel van je energiehuishouding.
Hoe werkt bidirectioneel laden?
Hoewel het idee achter bidirectioneel laden eenvoudig is, vraagt het om een slimme samenwerking tussen auto, laadpaal en woning. Gelukkig staat de techniek niet stil – en Kia is er klaar voor.
Laten we het praktisch houden. Dit heb je nodig:
Een Kia die het ondersteunt. De Kia EV3 en EV9 zijn beide voorbereid op bidirectioneel laden.
Een geschikte laadpaal. Niet elke laadpaal kan stroom teruggeven. Er komen echter steeds meer modellen beschikbaar die dat wel kunnen. Kia verwacht dat deze op korte termijn in Nederland op de markt komen.
Een meterkast die is aangepast. Om stroom naar je huis of het net terug te sturen, moet je meterkast dit technisch aankunnen. Vaak betekent dit een relatief eenvoudige aanpassing die je installateur kan uitvoeren.
Het mooie is: deze technologie is volop in ontwikkeling. En Kia zit in de voorhoede. De EV3 en EV9 zijn uitgerust met Vehicle-to-Load (V2L) én voorbereid op V2G en V2H. Het is dus niet iets van ‘ooit’, maar van binnenkort al mogelijk bij jou thuis.

Welke modellen kunnen al bidirectioneel laden?
Kia EV3
Vanaf prijs: €36.995
De Kia EV3 is de nieuwste compacte SUV van Kia – krachtig, efficiënt en verrassend ruim. Met de optionele accu-upgrade rijd je tot wel 400 kilometer op één lading. Dankzij de Vehicle-to-Load-functie kun je onderweg bijvoorbeeld ook een laptop opladen of een koffiemachine aansluiten. Een slimme keuze voor wie toekomstgericht wil rijden zonder concessies te doen aan comfort en prijs.

Maar ook de Kia EV9
Kia EV9
Vanaf prijs: €59.995
De Kia EV9 is een indrukwekkende elektrische SUV met ruimte voor zeven personen. Luxe, krachtig en uitgerust met alles wat je nodig hebt voor lange reizen of zware klussen. De bidirectionele functies maken het mogelijk om thuis energie terug te leveren of zelfs een klein feest in het bos van stroom te voorzien. Met zijn robuuste actieradius, hoge trekgewicht en premium afwerking is dit dé elektrische gezinsauto van de toekomst.
Wat levert bidirectioneel laden jou op?
Laten we eerlijk zijn: we leven in een tijd waarin het energienet steeds vaker onder druk staat. Netcongestie is een probleem waar steeds meer huishoudens mee te maken krijgen. Op sommige momenten van de dag is er simpelweg te weinig ruimte op het net om stroom terug te leveren of zelfs af te nemen. Tegelijkertijd zijn er periodes waarin we juist veel stroom opwekken, bijvoorbeeld via zonnepanelen – maar die stroom niet meteen kunnen gebruiken.
En daar komt bidirectioneel laden om de hoek kijken. Je elektrische Kia verandert in een slimme thuisbatterij. Je slaat stroom op op het moment dat deze beschikbaar én goedkoop is, en gebruikt het later wanneer het jou uitkomt – bijvoorbeeld in de avond, als de tarieven hoger liggen.
Nog een belangrijk voordeel: de kans is groot dat je in de toekomst moet betalen om stroom terug te leveren aan het net. Door die stroom in je auto op te slaan, houd je de energie binnen je eigen ecosysteem. Slim, duurzaam én voordelig.
Kortom: met bidirectioneel laden wordt je auto een verlengstuk van je woning én van je portemonnee. Een technologie die past bij de tijd van nu én bij de ambities van morgen.