Kia Nieuws Blogs
Blijf altijd op de hoogte


ANWB rij impressie test Kia CEED

Geteste uitvoering:
KIA CEED SPORTSWAGON 1.0TGDI MHEV 88KW EXECUTIVELINE DCT7 AUT
Getest door: Gert Wisse, ANWB Nederland, maart 2021

Conclusie

De Ceed SW is een fijne gezinsauto met goede gebruiksmogelijkheden. De Ceed SW biedt meer dan genoeg binnenruimte, heeft een prettige aandrijflijn en biedt veel rijcomfort. De één liter driecilinder benzinemotor voldoet prima voor gebruik in Nederland. Prijzen beginnen bij 24 mille voor het instapmodel, maar wij raden je aan in elk geval de Dynamic Line te kopen want dan heb je direct veel meer uitrusting en staat er een (nog) volwassener auto voor je neus. Dan kost de Ceed SW € 25.845.

Type auto en prijs

De Ceed van Kia concurreert met bestsellers als de Ford Focus, VW Golf en Opel Astra. Zware concurrentie dus, maar de Ceed is er tegen opgewassen. Hij is netjes afgewerkt, is goed in elkaar geschroefd en concurrerend geprijsd.  De SW – de afkorting van Sportswagon – is de stationwagonversie.

De Ceed SW is er met twee benzinemotoren en een diesel. De kleinste benzinemotor is de 1.0 éénliter driecilinder, goed voor 120 pk. De 1.4 benzinemotor is een viercilinder (140 pk). Ook de dieselmotor is een viercilinder, die maximaal 115 pk opwekt. Je kunt kiezen uit maar liefst zes uitvoeringen. De Comfortline is het instapmodel, maar daarin vind je wel al een noodstopsysteem, actieve rijstroookassitentie, airco  en bluetooth connectiviteit met stuurwielbediening. Niet slecht dus. Toch is de Dynamic Line – die één treetje hoger op de ladder staat – nog interessanter. Die heeft bijvoorbeeld ook DAB-radio, Apple Carplay, parkeersensorenen een 8 inch infotainmentscherm met navigatie. Verder is een automatische zeventraps versnellingsbak verkrijgbaar. Als je die koopt, kun je tevens adaptieve cruise control bestellen. In combinatie met actieve rijstrookassistentie kun je dan korte stukjes min of meer autonoom rijden (binnen je eigen rijstrook) op de snelweg. Kia noemt dat Autonome Rijbaanvolg-assistentie. Verder is detectie voor kruisend verkeer achter de auto verkrijgbaar.

Hoe rijdt de Kia Ceed SW

De Ceed SW is een zeer prettige auto om mee te rijden. Hij is lekker comfortabel maar nooit week. Hij stuurt mooi precies en je voelt geod wat er allemaal onder de wielen gebeurt. De handgeschakelde zesbak is een klein beetje hakerig, een schoonheidsfoutje waar mee te leven valt. De testauto is een DynamicPlusLine. Die heeft diverse actieve veiligheidssystemen aan boord, waaronder verkeersbordherkenning en rijstrookassistentie. Werkt allemaal prima. De rijstrookassistent houdt de Kia netjes binnen de lijntjes zonder te gaan zwalken binnen  zijn rijstrook. Wel heeft hij enigszins de neiging de rechterkant van de rijstrook op te zoeken.Het zicht (schuin) naar achteren is belabberd, maar de testauto heeft een achteruitrijcamera (zie foto) en dat helpt.

De driecilinder motor voldoet voor gebruik in Nederland prima. Alleen op de snelweg, als je 100 km/h rijdt en wil doortrekken naar 130 km/h, gebeurt er in de zesde versnelling weinig. Terugschakelen naar vijf (of zelfs even naar vier) is dan het devies. Boven de 3.000 toeren reageert de auto alert op het gaspedaal.

Wat opvalt is hoe stil het aan boord is, ook op snelwegtempo.
En wat ook opvalt is het keurige brandstofverbruik van de één liter motor. Wij haalden een gemiddeld vebruik van 1 op 15,7.

De Kia Ceed SW van binnen

Onze aandacht gaat natuurlijk vooral uit naar het bagageruim. Dit is per slot van rekening een stationwagon. De bagageruimte meet 625 liter met de achterbank op zijn plek, en 1.694 liter met de bank plat. Om je een betere indruk te geven, daarmee is hij ruimer dan de Ford Focus stationwagon (490 – 1.516 liter) maar ook ruimer dan een VW Golf Variant (605 – 1.620 liter). Niet verkeerd dus. Een lage tildrempel en een dubbele bodem maken de achterbak ook goed bruikbaar. De achterbak in neer te klappen in de verhouding 40:20:40.

Leuk foefje: met de keyless entry sleutel op zak gaat de achterklep vanzelf open, zodra je achter de auto blijft stilstaan. Je hoort eerst piepjes als waarschuwing.
Mocht het dus niet je bedoeling zijn dat de klep opent (omdat je gewoon achter de auto met de buurman staat te praten) dan moet je even een stap opzij doen.

Voordeel volgens Kia is dat je niet met je voet onder de achterzijde hoeft te zwaaien om de klep te openen, zoals bij andere merken het geval is.

Achter stuur van de Kia Ceed SW kun je een prima zitpositie vinden. Het zicht op de meters is duidelijk, de ergonomie prima. Alles zit op een logische plek. Als je net bent ingestapt lijken het dashboard en stuurwiel wat druk, maar het went erg snel omdat alles zo logisch is gegroepeerd.

 

 

 

Bron: ANWB

Terug naar overzicht
Kooijman Autogroep